22. februar 2010

Så vet dere det...

For å følge opp min vanlige greie med å skrive to innlegg i slengen, så poster jeg så klart dagens innlegg nr to nå. Dette litt mer seriøst enn det forrige. For å fortelle både kommende og nåværende utvekslingsstudenter at det ikke er alle som bare har det bra, men at det finnes løsninger, samt at det er hjelper å vite at andre også er i en kjip situasjon om man er det selv, tenkte jeg å være ærlig om hvordan jeg faktisk har hatt det den siste tiden. Jeg tenker det også er litt fint å fortelle om det ettersom jeg fant veldig hjelp i Elisabeths innlegg hvor hun fortalte om en mindre god opplevelse knyttet til utveksling, så om det er flere der ute som ikke har det så bra så vet dere i alle fall at dere ikke er alene om det. Dessuten skriver jeg det også litt fordi det er litt "tabu" å dele sånt som dette, noe som gjør at mange utvekslingsstudenter har det vanskelig uten at noen vet om det. I tillegg syns jeg det er vanskelig å fortelle alt dette over skype/telefon/etc - det er mye lettere å skrive ned tankene sine. Har ikke fortalt noen der hjemme om det, enkelt og greit bare fordi jeg ikke vil at noen skal bekymre seg, samt at jeg helt ærlig trodde ting skulle endre seg til bedre. Så here we go.

Siden november har jeg til tider vært veldig emosjonell, antageligvis på grunn av at julen nærmet seg og at jeg begynte å føle litt mer hjemlengsel enn jeg hadde gjort til da. Det forbedret seg i juleferien, men så gikk ryggen min bananas. Det ble litt bedre igjen en stund, men nå har det forverret seg igjen. Noen ganger så mye at jeg blir nærmest sengeliggende hele dager hvor det eneste jeg kan gjøre er å gråte fordi jeg har ganske mye smerter. Det betyr selvfølgelig også at jeg ofte er borte fra skolen, noe som er et problem i forhold til at jeg ikke vil ta dette skoleåret om igjen i Norge. Dessuten blir jeg ganske stresset fordi det er så mye arbeid jeg må ta igjen, noe som ikke hjelper så mye på at jeg ofte føler meg litt deprimert.

I tillegg til de fysiske problemene er jeg ofte også veldig nede psykisk sett, og den minste ting får meg til å bryte sammen. For eksempel var jeg i går et komplett nervevrak, og jeg kjempet mot tårene ved middagsbordet (vi hadde gjester, bare for å gjøre alt litt vanskeligere), helt til jeg til slutt måtte gi opp å prøve å være høflig og måtte løpe opp på rommet for så å bli der i en halvtimes tid.

I tillegg til at ryggproblemer osv + stress gjør meg deprimert er det også et par andre, mer personlige ting jeg går gjennom for tiden. Det hele blir gjort vanskeligere av at jeg føler at jeg skaper problemer for både vertsfamilien og Ingeborg, noe som igjen skaper stress. En dobbel plassering gjør at jeg går omveier for å prøve å gjøre at "tilstanden" min påvirker den andre så lite som mulig, men det er vanskelig fordi det igjen forverrer den. Selv om ingen hadde hatt problemer med at jeg trenger ekstra hjelp og støtte, så er det for det meste bare det at jeg føler at jeg ikke på noen måte vil være en belastning, uavhengig av hva de andre sier. Vertsfar er heldigvis veldig opptatt av å hjelpe meg gjennom det, og han har kommet opp med en slagplan. Har ikke lyst til å avslutte året heller, i hvert fall ikke på grunn av noe sånt som dette, men det er veldig fristende å si til foreldrene mine at jeg vil bli med dem hjem når de kommer på besøk i morgen. MEN, har ingen planer om det, siden jeg gjerne vil avlsutte året mitt. Dessuten har vertsfar faktisk foreslått at han kan høre med et par av vennene sine om de ville være interesserte i å ta meg imot om ting skulle forverre seg, for da kan jeg i alle fall komme å besøke ofte (noe som for tiden ikke er et alternativ i og med at jeg har lyst til å bli i familien).

Til slutt vil jeg bare si at jeg klarer meg selv om det så klart ikke er ideelt, men jeg har masse støtte og hjelp fra vertsfamilien. Jeg vil ikke at noen skal bekymre seg mer enn nødvendig - det er ikke på noen måte et rop om hjelp eller noe sånt. Jeg ville ikke delt alt så offentlig om jeg ikke hadde vært sterk nok til å takle situasjonen selv.

Until next time,
Ida

11 kommentarer:

  1. Hei Ida!
    Vi bør ta en pizzakveld så fort ryggen din er bra, vil ikke at du skal føle deg sånn:)
    Malene

    SvarSlett
  2. Hello little fishfriend! First of all, du må nesten få skoleåret godkjent (såsant jeg får matten min godkjent) for hvis ikke blir 3STB dårlig! :( Second.. Urban outfitters! Det var kanskje forrige innlegg. Men uansett. Urban outfitters! De har en i Edmonton og jeg love it! I dag dro vi til en candy shop her som selger bare engelsk sjokolade! Endelig litt europeiske godsaker! Følte at det var litt off-topic. Ops. Men dritkjipt med ryggen din! (alt høres så kleint ut på norsk nå, synes jeg!) og så håper jeg så klart at ting bedrer seg på hjemmefronten også! Kommer foreldrene dine i morgen?? Kult!

    Skype snart? :D

    Stor klem fra den kuleste du kjenner :)

    SvarSlett
  3. Idaa!!<3<3<3 Jeg har så utrolig lyst til å klemme deg og trøste deg! :(
    De neste mnd kommer til å gå kjempe fort også er du hjemme igjen med alle vennene dine som er utrolig glade i deg! :D <3

    SvarSlett
  4. Fortsett å være den sterke jenta jeg kjenner så godt. You'll do great!
    Elisabeth

    SvarSlett
  5. Idaa dette gaar supert, staa paa du er toff, vi tenker paa deg;) Og pell deg til Salamanca, jeg vil se deg!:D
    <3

    SvarSlett
  6. Ida <3 Det er helt greit at alt ikke fungerer. Jeg tror alle har det vanskelig på utveksling, uavhengig av hvor man reiser hen. Jeg er nå i min 3.vertsfamilie her i Spania (egentlig 4. om man teller med forkurset også), så det har ikke gått helt knirkefritt her heller. Nå skal det sies at det ikke var pga meg at byttene skjedde da.

    Ikke ta det så seriøst med skolen. Om du slapper litt av med skolearbeiget så vil du kanskje ha mer overskudd til å faktisk gå på skolen? To av de norske jentene i Spania har hatt psykiske sammenbrudd iløpet av året ettersom alt foregår på et nytt språk og det er mye stress med skolen. De har kun fått beskjed av leger at de må rett og slett bare snakke med lærere og si at de må ta det litt rolig med skolearbeid, fordi de brenner seg helt ut med å jobbe for hardt.

    Jeg synes du er sterk! Alle som er på utveksling er det =) Dessuten er jeg ganske sikker på at du får året bestått, selv om du har litt fravær. Jesper kom tilbake til Nesodden i slutten av november og mistet nesten et helt semester. Han består allekevel uten problemer. Ingen 3STB uten Ida!

    Stor klem <3

    SvarSlett
  7. Sorry for rekordlang kommentar btw :p

    SvarSlett
  8. Hei Go'Gull :D
    Ville bare få lov til å innrømme at du har en uberkul familie, det virker som om de er totalt awesome-e. Ikke bare fordi vertspappa driver med noe som likner på det jeg har kastet bort deler av livet mitt på, men også fordi at de virkelig er der for dem. Og jeg tror at du kan lene deg litt mer på dem, selvom du er selvstendig og sterk så kan det kanskje være greit med litt støtte i tøffe tider?
    Anywho, de er kule, det var påenget mitt :) Og Ingeborg også. Det kan du få hilse henne å si! :)
    Sender mange gode tanker og plenty med Rumadai-energi som vil gjøre deg go' og frisk så du kan kose deg i all awesomeheten som finnes rundt deg!
    Klemmer fra Rikkers<3
    PS: Iders, du kan det du vil!

    SvarSlett
  9. Sote nydelige Ida <3 Jeg skal ikke skrive et langt innlegg selvojm jeg kunne gjort det, men jeg vil bare si at du er sterk og at du er nydelig og jeg skal ikke si at jeg hadde blirr direkte glad hvis du ikke hadde faatt aaret godkjent (det er vel litt slemt), men jeg skal bare si at det ikke gjor saa mye for meg om du maa gaa paa mitt og Anine sitt trinn naar du kommer hjem <3 (Tenk paa det paa de maaten!)

    SvarSlett
  10. Ida. Du er sterk du. Flott at du kan dele dette med oss, bare det forteller at du klarer å takle det. Men selvfølgelig er det ikke ideelt. Det er nok fort blitt en ond sirkel også, hvor flere ting er knyttet litt sammen.

    Det er godt å høre at vertsfamilien er der for deg og jeg tror nok du kan støtte deg mer på dem enn hva du tillater deg selv. Det er det de er der for! Snakk med dem om dette, det er så mye bedre å få lettet på hvordan føler ting. Bare det er i seg selv, et skritt mot mindre bør på skuldrene..

    Samtidig tror jeg det beste må være å senke skuldrene noe for alle tankene rundt skolen. Jo mere og jo fortere du klarer å gjøre det, jo mer energi kan du få brukt på faktiske skoleting.

    Jeg er en som føler det sånn selv, når det gjelder mye og er det er godt råd jeg kan gi deg, så er det at ting ofte blir verre når man tenker for mye på det. Jo mer man tenker på noe, jo større og ut av proposjon blir det. Jeg vet det ikke er lett å la være, men prøv så godt som mulig å gjøre ting istedenfor å tenke på det.

    Utover det var vi på sykehuset i dag og besøkte mormor, og der var også Gull-Britt, Fride og Ann-Christin. Din mor nevnte at det kanskje er kyssesyken du har.. Og isåfall kan jo det forklare noe av dette? Vet du noe mer nå eller etter alle prøvene?

    Det står forresten bra til med mormor. Hun ser bedre ut enn på lenge og skal hjem på mandag. Vi ville egentlig at hun skulle være lengre på rehabilitering på et sykehjem i bydelen, men det mente ikke bydelen, så nå skal hun hjem igjen, med desto mer hjelp i heimen.. Vi får se hvordan det går!

    SvarSlett
  11. Malene: Det høres veldig bra ut :D

    Astrid: Du er definitivt den kuleste jeg kjenner ;)

    Anine: Åå, du er god :) Gleder meg masse til å komme hjem og henge med alle vennene mine :D<3

    Elisabeth: Tusen takk, jeg skal prøve så godt jeg kan :)

    Lea: Thankss you :D:D Skal se hvordan det blir med Salamanca, akkurat nå ser det litt usikkert ut :( Men hadde vært utrolig gøy! <3

    Runa: Tusen takk for oppmuntring :D Og rekorlande kommentarer er mer enn velkomne! Kos<3

    Rikke: Thank youuu :D<3 Og ja, vertsfamilien er super-awesome! Og nevnte jeg at vertsmor er 1. dan? Hehe :) Klem<3

    Guro: Haha, det er sant! Se det på den positive siden! :D Tusen takk :)<3

    Silje: Tusen takk for god og støttende, og ikke minst veldig konstruktiv, kommentar! :) Kjenner allerede at alt er litt bedre, om ikke mer enn en smule, ettersom jeg har tillatt meg selv å slappe helt av og ikke gjøre noen ting på en stund (inkludert å ikke bekymre meg så mye).

    Jeg må ta enda en blodprøve for å få bekreftet resultatene fra den første blodprøven, men i følge de første resultatene har jeg kyssesyken/hadde kyssesyken da jeg tok blodprøven. Og det forklarer jo en del ja!

    Så godt å høre at det går bra med oldemor, får håpe hun klarer seg fint hjemme.

    SvarSlett

Kommenter!

 
Blogglisten