18. mai 2010

17. mai!

I går dro som sagt Ingaborga og jeg til London for å feire 17. mai i håp om å få i oss norsk pølse. Vi troppet opp på togstasjonen med rosetter og flagg, og følte oss i det hele tatt veldig patriotiske. At folk stirret som gale var bare et pluss...




Toget var fremme i London litt over 9, og det første vi gjorde var å skynde oss til the Scandinavian Kitchen for å få vår norsk mat-fix. Greia med the Scandinavian Kitchen er at alle som jobber der er fra skandinavia, så alle snakker of course norsk/svensk/danks/islandsk, noe vi syns var veldig kult helt til vi faktisk oppdaget at om vi ikke var språkforrvirret nok med norsk-engelsk, så var det å plutselig måtte tolke svensk komplett umulig. Jeg bestilte "porridge with milk and stuff" (på engelsk så klart siden jeg jo ikke visste hva det var på norsk), og jeg endte like godt bestillingen med noe sånt som "please, takk, værsågod, thank you, please". I tillegg måtte karen som jobbet der oversette "mjølk" for meg - først til "melk", så til "milk", før jeg skjønte hva det var han prøvde å fortelle meg. Alt i alt ganske kleint, men relativt hyggelig. Han anbefalt oss forresten grandiosa med brunost på, siden det så klart er übernorskt, og med jevne mellomrom utbrøt han også "syttende ma-iii!!!" og gliste stort. Vi startet shoppingen vår allerede her, med brunost, sjokolade, holiday dipmiks, leverpostei, brød og kanelknekkebrød. The Scandinavian Kitchen er mathimmelen, seriøst.



Siden vi var så tidlig ute hadde vi satt av litt tid til shopping (må jo benytte sjansen, selv om det er 17. mai!), før vi stakk til Southwark Park hvor det var cirka en million nordmenn. Vi hadde 17. mai-tog, bunader, flagg, underholdning, og så klart også Solo og NORSK PØLSE! Vi ble litt grådige.








Etter å ha sittet i parken i noen timers tid, ble alle andre bored og dro på pub, mens Ingeborg og jeg bestemte at vi heller ville tilbake til shopping-mekka. Så shoppet og caféet vi til vi døde og så spiste vi verdens verste 17. mai-middag før vi dro tilbake til togstasjonen hvor vi ventet i en time på toget før vi dro hjem (var litt tidligere ute en vi egentlig hadde planlagt...).
Joe & The Juice med undercover danske til høyre i baren!


Regent Street



Forresten 1-2 nye innlegg under dette!

8 kommentarer:

  1. Hehe jeg har liksom på følelsen av at det ikke bare er jeg som kommer til å ha overvekt på flyet når jeg skal hjem igjen :p

    Så ut som en flott 17.Mai-feiring! <3

    SvarSlett
  2. Å så gøy!
    Hadde i grunn tenkt meg ein tur til London, men det blei Cardiff istadenfor med 70 Welsh/Norwegians:D

    SvarSlett
  3. Digger at det er saa stor feiring i London :D Provde og finne om Sons of Norway hadde en feiring i Jacksonville, men fant det ikke :( Jeg vil ogsaa ha norsk mat!

    SvarSlett
  4. Misunnelig! Forresten veldig mistenkelig at du i løpet av dagen fikk skiftet antrekk?!


    :)

    SvarSlett
  5. Så morsomt! Det så virkelig gøy ut, såå mange som har pyntet seg og det norske flagget veier!

    Har du mange eksamner? Den engelske venninnen min (f. 1994) har 15 stykker! Og hva skjer med fag som norsk? Må du ta det igjen, eller slipper du? Er det flere sånne fag?? Takk for svar :)

    SvarSlett
  6. Runa: Det er det helt klart ikke! Det somer flaut er at både I og jeg har 2x20kg hver, men vi kommer nok allikevel til å få overvekt... Selv om vi har begynt å sende ting hjem :P 17. mai i London var herlig, men ikke så bra som Norge!

    Amalie: Cardiff virket utrolig hyggelig da, jeg leste om dagen på bloggen din :)

    Guriss: I knows, det var superdupert! Småkjipt :( Hvis det hjelper så skal du hjem før meg og får spise norsk mat da! :)

    Astrid: Hehehe, kjolene var superplagsomme (det var varmt og de wriggled seg nedover og var generelt bajs), og Ingeborg sølte kaffe på sin. Ops! Så da skiftet vi like godt. Stakk inn på prøverommet på H&M og kom ut som to forskjellige personer, skikkelig secret agent style. Hehe. :)

    SvarSlett
  7. Anonym: Vi hadde det kjempegøy - veldig patriotisk! :)

    Ang. eksamner i England, så har jeg 3 eksamner nå, og så hadde jeg 3 eksamner rett etter jul. Her er det sånn at i Sixth Form (som vgs i Norge) har man fra 3-5 fag, og har eksamner både til jul og sommer. De fleste har mellom 1-5 eksamener til jul og mellom 3-10 (10 om man er uheldig og har 2 eksamner i hvert fag!) eksamner til sommeren.

    Venninnen din som er født i 94 går GCSEs som er omtrent som er det samme som ungdomsskole i Norge. Man har som regel mellom 10-15 fag eksamner deretter :)

    Skolen min i Norge er ganske laidback og lar utvekslingsstudenter "slippe" å ha norsk og andre obligatoriske fag for 2. (historie, språk og gym) mens de er i utlandet, men om vi skulle være uheldige å bli trukket opp til eksamen i ett av disse fagene så må vi selv lære oss pensumet for det året vi var i utlandet. Programfag du har valgt må du få godkjent i utlandet (sosiologi og engelsk for min del), samt matte for 2. klasse. Jeg har ikke matte her i England pga annerledes pensum etc, men er heldig og får lov til å ta det som privatist når jeg kommer hjem, så jeg fremdeles får komme inn i 3. klasse (forhåpentligvis). Håper det svarte-ish på det du lurte på, og at det ikke er for surrete svart :P

    SvarSlett
  8. Det gikk (nesten) bra! Bare at vi spilte veldig for fort (Beate og Rebecca så ikke Trude) og han så veldig desperat ut sånn omtrent hele tiden, hehehe.

    SvarSlett

Kommenter!

 
Blogglisten