7. april 2009

Jeg blir så provosert

Jeg kunne likegodt tatt p-matte og endt opp med en 6'er, men sitter igjen med den jævla t-matten og får en 3'er (ikke det at en 3'er er en så ræva karakter i seg selv, men den er dårlig i forhold til de andre karakterene mine). Det er jo fint å ta t-matte i tilfelle jeg får bruk for det i arbeidslivet. Ugh. Jag kan ikke en gang i mine villeste fantasier forestille meg selv i en jobb hvor t-mattepensumet er veldig nøvendig. Men det er vel egentlig ikke det at jeg nærmest ha t-matte som provoserer meg; det er det at en p-matte- og en t-mattekarakter teller like mye på snittet. Eller har jeg tatt helt feil nå? Jeg har fått inntrykk av at karakteren på de to forskjellige mattekursene teller like mye på snittet, og man får ingen tilleggspoeng for å ha den vanskelige matten. Den eneste forskjellen er at man må ha t-matte om man vil ta r-matte, og at om det skulle være av interesse for arbeidsgiver/ved opptak på senere studier, så er det bedre at det står at man har hatt t-matte enn p-matte. Hvor ligger logikken i det? Det det i prakis betyr for meg (og sikkert en del andre også), er at jeg sitter igjen med veldig lite forståelse for matte (fordi t-matten har blitt for vanskelig) og en 3'er som trekker ned hele snittet mitt. Dvs. at jeg har mindre sjanse til å komme inn på det studiet jeg vil, enn en som har måttet ha p-matte og f.eks. fikk en 5'er (og som ellers har det samm karaktergrunnlaget som meg). Skal jeg straffes fordi jeg er flink nok til å ta det vanskelige mattekurset? Jeg mener jo så klart ikke at det er sånn for alle, for jeg ser jo at det er mange som ikke har særlig store problemer med selv den vanskelige matten, men er det sånn at vi som ligger midt på treet i matte (vi som akkurat kom gjennom nåløyet), skal få dårligere eller like karakterer som mange av dem som er dårligere enn oss i matte. Kan noen forklare meg hvordan det kan være rettferdig? Om man er god eller dårlig i et hvilket som helst annet fag, får man jo karakter deretter? I praksis vil jo dette også si at studieretninger som ikke krever matte, først vil ta inn dem som er dårligst i matte. Nå er jo ikke det i utgangspunktet så veldig nøye, i og med at matte ikke er relevant for studieretningen, men de vil jo helst ha høyest mulig kompetanse på alle områder? Og jeg mener ikke at de som har p-matte er dumme eller burde straffes for det, men sånn er det nå en gang, at de som er flinke i fag får gode karaktere og vice versa. For all del; det er jo bra for dem som sliter med matten. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal gå utover våre muligheter videre. Om det stemmer at det ikke er noen forskjell på karakterene, så syns jeg dette er noe som må tas opp - for det kan fortsette sånn. Om det ikke stemmer skal jeg trekke alt tilbake med en gang, men jeg er stygt redd for at det kommer til å bli stående.

9 kommentarer:

  1. Derfor tar jeg avsluttende (P2) matte 2. året, og det er den karakteren som telles, men det står at jeg tok T-matte i 1. :) Smart? Jepp.

    SvarSlett
  2. Jeg har hørt at førsteklassematten blir stående uansett, jeg? Men jeg må sannsynligvis ha vanskelig matte uansett, for det virker som om det er den eneste matten de har i England (siden ingen fag er obligatoriske). Da MÅ jeg ha en 4'er for å komme inn :(

    SvarSlett
  3. ouch. LYKKE TIL <3

    SvarSlett
  4. Jeg likte at du hadde krysset et fint rødt kryss over deg selv.

    Jeg har p-matte!. Men hvis du tenker på en ting er det ganske deprimerende. jeg valgte nemlig t-matte, men ble satt på p-matte. burde ikke det bety at jeg ca suger? men uansett. kos deg med mattetentamen snart.. mmmmmills.. jeg koser meg ihvertfall masse til mattetentttt :) <3

    SvarSlett
  5. Jeg også, det er fordi Norge vil at jeg skal faile i matte.

    Nei, det betyr at du går på media ;)

    Takk, jeg skal kose meg maaaasse, bra at du gjør det :)

    SvarSlett
  6. Hei, jeg er enig med deg. Forresten har jeg ikke gjort noe matte i ferien, selv om jeg hadde en plan om å bli skikkelig flink. Ops.

    SvarSlett
  7. EHmm, da er vi to! Eller: jeg får ikke til noe føler jeg.

    SvarSlett

Kommenter!

 
Blogglisten